2023. sze 12.

A történetírás 22 szabálya

írta: Agatha_Keyguard
A történetírás 22 szabálya

avagy így ír a Pixar emlékezetes történetet

Minden író álma, hogy olyan történetet írjon, ami megmarad az emberek fejében, de nehéz megmondani mitől is lesz valami emlékezetes, mi az a titok, amitől egy történet kiemelkedik a többi közül.

Amikor először kutattam a témában, még évekkel ezelőtt, javarészt olyan javaslatokkal találkoztam, mint "jól felépített világ", "szerethető karakterek" és "jó cselekmény". Ezek indulásnak jók voltak, hiszen adta magát, hogy akkor egy jó történethez fejlődni kell, megtanulni világot építeni, karaktert ábrázolni, stb. De akadt egy pont, ahol a "jó" megfoghatatlanná vált. Elvégre kinek mi a "jó"?

A CineMániás - Az Online filmmagazin - Popkult - Kísérleti cégből a  filmtörténelem megreformálásáig: A Pixar - portré

Most példaképp, ha azt mondom Pixar, valószínűleg neked is eszedbe jut egy animációs film, amit talán még gyerekkorodban láttál. Ez lehet pl. a Fel (Up), a Wall-E, a Szörny Rt. (Monster Inc), Hihetetlen család (The Incredibles), L'ecsó (Ratatouille), vagy a Toy Story.
Mindegyik mozifilm valahogy más volt, mint amit megszoktunk. De miért? Mitől lesz egy Pixar sztori emlékezetes?

A választ a történet felépítésében találjuk, aminek legfőbb pontjait Emma Coats, a Pixar stúdió Story Artistja, huszonkét pontban szedte össze és osztotta meg a Twitter oldalán (ezúton is köszönjük neki!).

A szabályok a következők (angolról fordítva):

  1. Csodáld a karaktert, aki többet akar elérni a személyes céljainál.
  2. Azt tartsd szemelőtt, ami szórakoztatja a közönségedet és ne azt, ami téged, íróként szórakoztat. Ez a kettő nagyon eltérő lehet.
  3. A téma keresése fontos, de addig úgysem tudod miről szól a történeted, amíg a végére nem értél. Utána jöhet az újraírás.
  4. Fejezd be a mondatokat! Egyszer volt, hol nem volt, volt egy ______. Minden nap _____. Ám egy napon _____. Emiatt _____. Épp ezért ______. Míg végül ______.
  5. Egyszerűsíts. Fókuszálj. Kombinálj karaktertípusokat. Húzd ki a kerülőutakat. Úgy fogod érezni sok értékes dolgot elveszítesz, de ez fog felszabadítani.
  6. Miben a jó karaktered, miben érzi magát komfortosnak? Most dobd ennek az ellenkezőjébe. Rakj elé kihívást. Hogy fogja megoldani?
  7. Írd meg a történet végét, mielőtt nekilátnál a közepének. Komolyan. A befejezések nehezek, ezért kell előre dolgoznod.
  8. Fejezd be a történeted, és engedd el, még ha nem is tökéletes. Egy ideális világban mindkettő megvan, de tovább kell lépned. A következő jobb lesz.
  9. Amikor megakadsz, csinálj egy listát arról, ami biztosan NEM történne meg. Sokszor ennek hatására mutatkozik meg a megoldás.
  10. Szedd szét a neked tetsző történeteket. Amiket ezekben szeretsz, az a részed; ismerd fel, mielőtt használod.
  11. Amit leírsz, azt javíthatod. Ha a fejedben marad, nem lesz belőle más, mint egy tökéletes ötlet, amit senkivel sem fogsz megosztani.
  12. Töröld az első ötletet, ami az eszedbe jut. És a másodikat, harmadikat, negyediket, ötödiket - söpörd félre a nyilvánvalót. Lepd meg magad!
  13. Adj véleményt a karaktereidnek. A passzív/képlékeny megoldás jónak tűnhet, amikor írsz, de ez méreg a közönségednek.
  14. Miért pont EZT a történetet akarod elmesélni? Mi az a hit/eszme/gondolat, amiből a történeted táplálkozik? Ez az egész lényege.
  15. Ha az adott szituációban a karaktered helyében lennél, mit éreznél? Az őszinteség még a hihetetlen helyzeteket is hitelessé teszi.
  16. Mi a tét? Adj okot, hogy szurkolhassunk a karakternek. Mi történik, ha nem jár sikerrel? Állítsd össze az esélyeket.
  17. Nincs kárbament munka. Ha nem működik, engedd el, és haladj tovább - később még felhasználhatod.
  18. Ismerned kell önmagad, hogy tudd mikor nyújtod a legjobbat és mikor izgulod túl. A történet egy teszt, nem finomkodás.
  19. Azok a véletlenek, amik bajba keverik a karaktert, nagyszerűek! Azok, amik kihúzzák a bajból, csalások.
  20. Gyakorlás: vedd elő az egyik általad utált filmet. Hogyan rendeznéd át a jeleneteit úgy, hogy a végeredmény neked tetszen?
  21. Azonosulnod kell a helyzetekkel/karaktereddel, nem lehet valami szimplán "menő". Gondold végig miért történik az, ami!
  22. Mi a történeted esszenciája? Hogyan tudnád a legrövidebben összefoglalni?  Ha ezt tudod, már tudsz rá építkezni.


Az 5 kedvenc Pixar-filmem - Smoking Barrels

 Amikor először megtaláltam a listát, bevallom nem igazán értettem ezek a pontok miért kellenek. Ám mostani fejjel újra és újra előveszem, és egy-egy történetnél végigveszem a pontokat (a legutóbbi, megjelenésre szánt novellámnál kihagytam, mert úgy hittem megy ez magamtól is. Most írhatom újra az egészet. >.<)
Javaslom ezt a listát mindenkinek, aki úgy érzi valami hiányzik a történetéből (és nem akar úgy járni, mint én!). ^-^

Szólj hozzá

történet írói írástechnika jósztori íróiblokk