2019. okt 16.

Ceruzanyomok – ’19 október

írta: Agatha_Keyguard
Ceruzanyomok – ’19 október

Tárgy: Milyen előkészületeket végzel az írás előtt?

Címzett: Daremo

Másolatot kap: Wendy, Morhen, Emília, Eliza és Réka

Tárgy: Milyen előkészületeket végzel az írás előtt?

 

Kedves Daremo!

A „Ceruzanyomok” csapatának első feldobott témája igen érdekes és legfőképp időszerű, mert hamarosan kezdődik a NaNoWriMo és ilyenkor az előkészületek a legfontosabbak. Hogy pontosan én miképp készülök fel az írásra? Nos...

creative-pencil-hd-pictures-48530.jpg- Meghatározom a témát

Számomra egy új történet legfontosabb eleme a témája. Ezen csak akkor nem gondolkodom, ha pályázatra írok, mert ott rendszerint előre megadják. Más esetben egész napra el tudom foglalni magam azzal, hogy meghatározzam  az írásom központi elemét.

Mivel aránylag sok dolog érdekel, nem is a téma kitalálásával, hanem kiválasztásával szokott problémám lenni. Témát szerezhetek egy újságcikkből, egy meséből, egy sorozatrészből, egy játékból, vagy egyszerűen az utcáról. Csak nyitott szemmel kell járni... vagy csak nézni kell régi pályázatokat és onnan „ellopni” egy témát.

Ám olyan eset is van, amikor hiába meresztem a szemem, nem találok olyat, ami felcsigázna. Ilyenkor kicsit izgalmasabbá teszem a helyzetet azzal, hogy megnyitom a zenelistámat és vakon rábökök a képernyőre. Amit ott eltalálok dalcím, az a témám. Ugyanezt képekkel is el tudom játszani; rábökök egy képre és amilyen érzelmet kivált belőlem, azt használom fel kezdeti témának.

Ha megvan a témám...

- Kiválasztom a zsánert

A kérdés a téma kiválasztása után azonnal megjelenik: Melyik az a zsáner amiben a legjobban ki tudom fejteni az adott témát?

Mondjuk ez alapvetően nem kérdés, mert mindenből képes vagyok krimit faragni, de az már nem mindegy, hogy milyen világban. A zsáner meghatározásával együtt jön a világépítés kérdése is, ami talajt biztosít a karaktereknek és a cselekménynek. Ilyenkor végigzongorázom a világépítéshez szükséges kérdéseket és összeállítom a Világhoz tartozó zenelistát. Ide leginkább atmoszféra zenék kerülnek, amik elvannak a háttérben, de az írás alatt folyamatosan a világban tartanak.

- Jöhetnek a karakterek!

Bár ekkorra már kezd kirajzolódni a cselekmény is, még teszek egy kis kitérőt a karakterek felé. Mindig van egy Pinterest galériám, ahol csak a regény/novella képeit gyűjtöm össze, hogy emlékeztessem magam hogyan is képzeltem el a karaktereket, vagy a helyszíneket. Ez sosem árt és általában nem is vesz el annyira hosszú időt... csak egy másfél napot.

A képeken kívül azonban mindig van egy txt fájl is, amiben a fontosabb karakterek jellemzőit írom le. Ez általában pár szóval kezdődik és mindig bővül egy kicsit, minél jobban megismerem őket. Aztán egy idő után elhagyom a listát, mert a karakterek lassan maguktól formálódnak a szövegben.

Aztán...

- Kell egy cselekményvázlat

Nemrég jöttem rá, hogy ez egy elég hasznos dolog. Egyrészt nem felejtem el, hogy eddig miket találtam ki, másrészt ezáltal hamar kiderülnek a logikai hibák. Így nem írás közben akadok el azzal, hogy „most mit is csináltam eddig?”, hanem csak ránézek a vázlatra és már lépésről-lépésre vissza tudom követni, hogy mi után mi következett. Ez kriminél külön hasznos, hogy tudjam milyen információt mikor és hol tud meg a karakter és annak milyen következményei lesznek, illetve ezzel párhuzamosan mi történik.

Régebben, amikor nem alkalmaztam ezt a módszert mindig eljutottam a regényemben egy pontig, aztán hirtelen leblokkoltam és nem értettem, hogy miért. De egy korábbi cikkemben már beszéltem az írói-blokkokról, lehet azt olvastad is.

Ezek után nincs más dolgom, mint az...

- Írós idő megtervezése

Ez a folyamat legkellemetlenebb pontja, márpedig ha haladni akarok, akkor ezt muszáj beiktatni. Egy novella esetében még nem is veszem annyira szigorúan, de egy regénynél muszáj, hogy legyen az írásban valamiféle rendszer, különben eljátszom, vagy sorozatokra pocsékolom az időt. Ilyenkor mindig csak pár órában gondolkodok. Legyen naponta legalább 2-3 óra, amikor kikapcsolom a netet és csak az írásra koncentrálok.

Ez az elején borzalmasan nehéz, mert az embernek előjönnek a halogatási technikái, hogy „csinálok még egy teát; még nem is ettem; óh, új rész a kedvenc sorozatomból; stb.”

A halogatás ellen csak kitartással és a Szent Céllal lehet küzdeni, amit a lakás minden pontjára kiragasztva kell mantrázni, hogy elűzze a Halogatás Démonát. Ez a Szent Cél azt foglalja magába, hogy az ember miért akarja megírni a regényt. Arra a megállapításra jutottam, hogy engem leginkább a versenyhelyzetek motiválnak, így javarészt valamilyen pályázati dátumot tűzök ki magamnak. De kinek mi ad motivációt.

Jó, természetesen az előkészítéshez még hozzá tartoznak az olyan apróságok, mint a témához illő tea kiválasztása, amit mindig az Írós időben fogyasztok. Ez is segít a koncentrációban és nem mellesleg a legtöbbször még finom is.

Remélem sikerült válaszolnom a kérdésre és hamarosan mindenki mástól is olvashatom a megoldásokat! :) 

Szólj hozzá

írástechnika körblog irószemmel ceruzanyomok